Meer dan 25 000 producten om uit te kiezen Klantendienst

Winkelverlichting: wat is de ideale kleurtemperatuur voor het etaleren van vlees, vis, groenten, brood,…?

De lichtkleur heeft een invloed op onze perceptie. Het heeft zelfs een effect op ons lichaam – iets waar chromotherapie zich mee bezighoudt. Daarom wordt er ook op het vlak van winkelverlichting veel aandacht gespendeerd aan de juiste kleurtemperatuur van het licht.
 
We hebben het hier over verschillende tinten wit licht (koel, neutraal en warm) en dus niet over effectief gekleurd licht zoals rood, blauw en groen.
 
Kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in Kelvin. Hoe lager de Kelvin-waarde, hoe roder het licht en hoe hoger de Kelvin-waarde, hoe blauwer het licht. Warm wit licht heeft een Kelvin-waarde van 2700 tot 3000 Kelvin, koel wit licht zit gemiddeld rond de 4500 Kelvin.
 

Rood vlees

Kleurtemperatuur bij vlees

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Voor rood vlees kiest men best licht met een warm witte lichtkleur (2700 tot 3000 Kelvin). Dit licht zet de versheid van de producten in de verf doordat warm wit licht meer roodtinten bevat. Steaks, lamskroontjes, gehakt… zien er veel aantrekkelijker uit onder invloed van deze warme lichtkleur. De rode, verse kleur van vlees wordt zo extra geaccentueerd. Koel wit licht, wat meer blauwtinten bevat, zou rood vlees een geheel foute kleur geven zodat het zelfs vervallen zou lijken.
 
Zo ontwikkelde Philips enkele jaren geleden de LED Rose Food reeks met een geoptimaliseerd spectrum voor gesneden vlees. Deze lampen gebruiken effectief rozig licht om de verse rode kleur te benadrukken. Op die manier konden handelaars het plankleven van hun verse vleesproducten verlengen én tegelijk het afval verminderen.
 
 

Vis (wit vs. rood)

Voor vis maken we een onderscheid tussen witte en rode vis. Witte vis komt het best tot haar recht onder een koel wit licht. Met koel wit licht ziet een pladijs, kabeljauw of tong er super vers uit. Voor rode vissoorten, zoals tonijn, mag dan weer een warmere kleurtemperatuur gebruikt worden. Het doel is steeds om de natuurlijke kleur van het product eruit te laten springen.
 

Kleurtemperatuur vis

 

 

 

 

 

 

Kaas, brood en gebak

Bij kaas is licht met een tikkeltje geel, en dus warm wit licht, op zijn plaats. Deze lichtkleur trekt de aandacht en wekt de eetlust op. Ook voor brood is een warme lichtkleur geschikt. Het zorgt ervoor dat de korst een extra krokante uitstraling krijgt. Vermijd te warm wit licht waardoor het brood te bruin wordt en het er niet natuurlijk meer uitziet.
 

Kleurtemperatuur brood

 

 

 

 

 

Groenten en fruit

Kleurtemperatuur groenten en fruit

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Voor groenten en fruit wordt doorgaans een lichttemperatuur van om en bij de 3000 Kelvin. aangeraden. Zo komen de felle kleuren van de meeste groenten- en fruitsoorten het beste tot uiting.
 
Houd er rekening mee dat niet elke groente hetzelfde reageert op licht. Het is een goed idee om een hoge lichtintensiteit te voorzien boven sla en andere bladgroenten, dit benadrukt de felle groene kleuren. Daartegenover zijn er lichtgevoelige producten – doorgaans producten die onder de grond groeien - zoals aardappelen, ajuinen, asperges, witloof en champignons. Deze producten bewaar je best in donkerdere omstandigheden om bederf tegen te gaan.
 
Nog een laatste tip: Kies voor levensmiddelen, zoals groenten, fruit, vlees en vis, voor LED-verlichting. LED-lampen stralen geen UV-stralen uit, er is dus geen gevaar voor verkleuring. Dat LED geen warmte genereert is een fabeltje, elke lichtbron produceert warmte. Het is wel zo dat dit bij LED in veel mindere mate het geval is dan bij halogeen, er is daardoor veel minder gevaar op uitdroging.
 

Overzichtstabel voedingsproducten

Winkelverlichting overzicht kleurtemperaturen

 

Ontdek alle plafondlampen met variabele lichtkleur

 

Extra: Kleding

In kledingswinkels – zeker de paskamers – wordt eveneens warme verlichting aangeraden. Licht met een warme kleurtemperatuur zorgt ervoor dat bezoekers een gezond, bruiner kleurtje krijgen. Men ziet er beter uit, wat de kans op een verkoop doet stijgen. Voorzie wel steeds genoeg licht, de consument moet tenslotte kunnen zien wat hij/zij koopt.