Nu tot 40% korting op buitenverlichting! Klantendienst

Over ons

Wij zijn een online winkel met een uitgebreid assortiment
verlichting, woonaccessoires en meubels.

Onze geschiedenis benadrukt onze toewijding om jouw huis te laten stralen, uitstekende klantenservice te leveren en trouw te blijven aan onze wortels terwijl we de toekomst omarmen.

1979

Elektriciteit Paul De Meutter

Toen Paul De Meutter jong was, verdiende hij vooral geld als professionele DJ. Hij draaide platen en deed ook elektriciteitswerk als bijverdienste. Zo leerde hij alles over het vak. Ook nu nog plukken onze klanten de vruchten van zijn kennis en ervaring.

In de jaren 70 en 80 besloot Paul zich volledig te richten op elektriciteit. Ondanks de bouwcrisis startte hij Elektriciteit Paul De Meutter. In het begin werkte hij vanuit zijn garage in Hallaar en had hij een winkel voor elektrische apparatuur die dagelijks open was. Met zijn vrouw Maria in de winkel en een kelder en een zolder vol elektrische apparatuur liep alles op wieltjes. Maar de behoefte aan meer ruimte werd steeds groter.

1989

Van crisis naar succes

De critici hadden ongelijk! Met een indrukwekkende jaarlijkse groei van 40-60% en de titel van Beste Jonge Ondernemer in 1989 overwon deze jonge ondernemer de crisis. Datzelfde jaar richtte hij zijn eigen Coöperatieve Vennootschap op, een topjaar voor het bedrijf.

Met dagelijks tussen de 50 en 150 klanten en een voorraad van wel 3.000 producten werd het omgebouwde burgerhuis in Hallaar te krap. Dus verhuisde Paul naar een nieuw complex op het industrieterrein in Heist-op-den-Berg, waar hij beschikte over maar liefst 155 m² winkel- en kantoorruimte, plus een magazijn van 700 vierkante meter.

De nieuwe locatie gaf het bedrijf de ruimte om efficiënter te werken. Op dat moment had het bedrijf zeven werknemers, waaronder Pauls vrouw en zwager. Tot die tijd lag de focus vooral op de regio. 'Genoeg werk in onze eigen regio', aldus De Meutter.

1997

De Meutter breidt uit

De Meutter kende doorheen de jaren een sterke groei in beveiliging, telefonie, elektrische verwarming, airconditioning en domotica. In 1997 telde het bedrijf 22 werknemers en bood het 8.000 verschillende artikelen aan. Ook het magazijn werd groter, maar liefst 1.500 vierkante meter.

De 18-jarige Jef werkte als verkoper in de winkel, samen met Pauls vrouw Maria, haar broer Kurt en Pauls schoonbroer Paul C. Paul De Meutter wilde altijd op een slimme manier groeien, zonder aan efficiëntie en financiën in te boeten. In 1997 vertelde Paul aan het vakblad 'Elektro-Visie' dat het bedrijf groot genoeg was, gezien de krimpende markt op korte termijn. Maar zoon Jef De Meutter zou daar enkele jaren later verandering in brengen.

2004

dmlights webshop

Het bedrijf wilde groeien, maar de thuismarkt begon verzadigd te geraken. Zoon Jef De Meutter besloot om online te gaan en hun producten aan de hele wereld aan te bieden. Daarmee werden ze één van de pioniers van e-commerce in België.

Hoewel in die tijd slechts 3% van de Belgische kmo's online werkte, had Jef er alle vertrouwen in om deze stap te zetten. Maar ondanks de jarenlange ervaring en kennis die zoon Jef had opgedaan in de winkel van zijn vader, aarzelde Paul aanvankelijk. Jef was vastbesloten om zijn ongelijk te bewijzen, en dat deed hij ook.

2011

Groei en innovatie

Al snel werd duidelijk dat het opzetten van een webshop een slimme zet was, goed voor 50% van de totale verkoop. In 2011 werd de website van dmlights volledig vernieuwd om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Het nieuwe ontwerp maakte het zoeken naar artikelen, het bekijken van producten en het bestelproces eenvoudiger.

Ook kreeg het logo van dmlights een facelift en eind 2011 kwam er een tweede magazijn bij. Dit om de groeiende webshop en het uitgebreide assortiment te ondersteunen, waardoor de opslagcapaciteit meer dan verdubbelde. Hierdoor konden er meer bestellingen sneller en efficiënter afgehandeld worden.

2012

De eerste dmlights blog

dmlights wilde meer doen dan alleen maar verlichting verkopen. Ook het delen van informatie over het design en de specificaties van verlichting werd een troef, net zoals tips geven voor sfeervolle interieurs.

In 2012 werd de dmlights blog opgericht om mensen te inspireren en op de hoogte te houden van designverlichting. Op deze blog werden regelmatig interessante artikelen gepost over de geschiedenis en feiten van bekende designmerken.

De blog werd bijgehouden door zes schrijvers, waaronder Jef De Meutter zelf, en telde meer dan 100 artikelen die zowel in het Nederlands als in het Engels te lezen zijn.

2013

Blijven groeien

dmlights vestigde zich als een van de grootste online winkels voor verlichting ter wereld. Met meer dan 40.000 verschillende producten van 88 kwaliteitsmerken groeide het bedrijf uit tot een toonaangevende speler. Die evolutie werd stap voor stap opgebouwd, met de brede kennis en expertise van vader Paul De Meutter als basis en de slimheid van zoon Jef als groeifactor.

De klant was koning, want daar staat of valt een (web)winkel mee. Een goede service was dan ook cruciaal. Maar liefst 8 competente mensen stonden elke dag klaar om klanten verder te helpen.

Tot slot kregen ook de productpagina's in 2013 een nieuw jasje: ze werden nog overzichtelijker, met grotere afbeeldingen en de mogelijkheid om reviews toe te voegen.

2015

Nieuwe website, nieuwe mogelijkheden

In de wereld van online winkelen is verandering de enige constante. Daarom besloot Jef om na slechts vier jaar een gloednieuwe versie van de website te lanceren. Een upgrade met een moderne vormgeving en met meer logische categorieën, zodat de gebruiker er optimaal van kon genieten.

Eerst kwam de 3D Homeplanner, een handige app waarmee je je eigen interieur of droomhuis kon ontwerpen. Zo kon je zien of je favoriete lamp bij de rest van je inrichting paste. Daarna kwam de fotogalerij. Daar kon je interieurfoto's van over de hele wereld bekijken en eindeloos veel inspiratie opdoen voordat je zelf aan de slag ging. En als kers op de taart kon je kennismaken met Vic Electric, onze vriendelijke elektricien. Hij werd de mascotte van de nieuwe dmlights website.

2016

Een nieuw hoofdstuk vol groei en innovatie!

Door de groei van dmlights werden de kantoren en het magazijn te klein. Een verhuis drong zich op en gelukkig werd er een oplossing gevonden in de buurt van de fysieke winkel, op slechts 100 meter afstand. Een prachtig nieuw kantoor en een veel groter magazijn.

Tegelijkertijd werd er hard gewerkt om het assortiment uit te breiden en waren er in 2016 bijna 50.000 producten beschikbaar. Ook het verbeteren van de dmlights website was prioriteit. Zo werden de filters en zoekmogelijkheden sterk uitgebreid en verbeterd.

2020

Groter magazijn en een nieuwe inpaklijn

Toen de hele wereld een jaar lang in lockdown ging, zaten ze bij dmlights allesbehalve stil. Jef opende een grotere pakketkluis waar mensen hun online bestellingen konden ophalen. Superhandig, want zo hoefden klanten niet lang te wachten.

De winkel werd omgetoverd tot een plek voor professionals. En omdat de webshop zo snel groeide, was er meer opslagruimte nodig. Het bedrijf kreeg er maar liefst 8000m² extra magazijnruimte bij.

Het magazijn installeerde zelfs een nieuwe inpaklijn om al die grote bestellingen aan te kunnen. Duurzaamheid stond ook op de prioriteitenlijst: dmlights gebruikt bijna geen plastic meer en kiest voor gerecyclede materialen.

2021

Einde van een tijdperk

In maart 2021 werd de definitieve beslissing genomen om de fysieke winkel te sluiten, omdat Jef er sterk in gelooft dat e-commerce de weg vooruit is. Maar wees gerust, de pakketkluis blijft behouden, zodat je je producten nog steeds 24/7 kunt ophalen.

2023

Nieuwe identiteit, nieuw aanbod

Op 1 juli 2023 werd dmlights omgedoopt tot Peeq. Ook het productaanbod werd aangepast. Na 44 jaar werd immers besloten om te stoppen met de verkoop van elektrotechnisch installatiemateriaal. In plaats daarvan werd het assortiment uitgebreid met leuke woonaccessoires en mooie meubels. Met deze veranderingen is Peeq een meer decoratieve weg ingeslagen.

Ook de kantoren kregen een upgrade. Alle ruimtes hebben een Peeq-look gekregen en er werd een nieuwe ontvangstruimte gecreëerd op de plek van de oude winkel.